Winnaar Het Glazen Kalf 2024: Iris van Baar- de Laat Landgoed Huize Bergen Vught

Woensdag 25 september werd tijdens de wedstrijd  “Jonge Keukenhelden en Het Glazen Kalf”   op het Euro-Toques Kookpodium in Hal 4 van Gastvrij Rotterdam gestreden om Het Glazen Kalf powered by VanDrie Group en Euro-Toques Nederland. Zes Jonge Keukenhelden gingen in een geheel nieuwe wedstrijd opstelling met elkaar de strijd aan op gebied van productkennis, technieken en creativiteit.

Op ambachtelijke wijze moest een (H)eerlijk driegangenmenu bereid worden van natuurzuivere ingrediënten uit (eigen) streek en volgens het seizoen. Tenminste één van de gerechten moest kalfsvlees bevatten. Een  grote variëteit delen van het kalf zoals zwezerik, sukade, tong, wang en hersentjes passeerden de revue. De jonge chefs moesten het kalfsvlees met tenminste twee verschillende technieken bereiden verantwoording afleggen aan de vakjury.

Chef-kok Iris de Laat – Van Baar
Iris de Laat – Van Baar is 26 jaar oud en woont in Veghel, Noord- Brabant. Haar liefde voor koken begon al op jonge leeftijd, geïnspireerd door haar opa die haar de fijne kneepjes van het vak leerde. Na een opleiding aan de Cas Spijkers Academie in Almelo heeft zij haar passie verder ontwikkeld. Vanaf november 2023 is zij chef-kok van Landgoed Huize Bergen in Vught, waar ze haar creativiteit en vakmanschap dagelijks tot uiting brengt. Op de vraag waarom ze graag deelneemt aan de  “Jonge Keukenhelden en Het Glazen Kalf”  antwoordt zij de wedstrijd aan te gaan om zichzelf uit te dagen. “Deze competitie draait om productkennis, technieken en creativiteit en moedigt chefs aan om (H)eerlijke gerechten te maken van natuurzuivere producten, bij voorkeur uit de streek”. Voor Iris een kans om met mooie, natuurlijke producten te werken en tegelijkertijd na te denken over duurzaamheid en foodwaste. Zo kan zij haar culinaire vaardigheden tonen en nieuwe inspiratie opdoen.

De veelzijdige mogelijkheden van kalfsvlees
Patricia van Krieken is marketing manager bij de Stichting Promotie Kalfsvlees. Met marketing en promotie zetten ze kalfsvlees producten op een informatieve manier in de spotlights, in binnen- en buitenland. Zo ondersteunen zij afnemers met het goed in de markt zetten van dit veelzijdige soort vlees. Ze informeren et overtuiging het verhaal van kalfsvlees en de mooie producten die ze ervan maken. Van de verschillende snitten  tot de bereidingswijzen, de voedingswaarde en veiligheid: hoe meer kennis ze kunnen delen met de afnemers, hoe duidelijker de pluspunten van de kalfsproducten.


Pastrami, bereidingen van kalfswang en bitterbal van hersentjes

Als voorgerecht was er een pastrami van kalf naar oud recept van haar opa. Het hoofdgerecht bestaat uit een stoof van kalfswang, een bereiding van kalfstong en een bitterballetje van kalfshersentjes. Dit alles gepresenteerd op mooi serviesgoed van de oorspronkelijke bewoonster van Landgoed Huize Bergen, Charlotte van Beuningen. De grote variatie en de vakkundige bereidingen deden de jury overtuigen en zo is Iris de Laat Van Baar unaniem verkozen tot winnaar van Het Glazen Kalf 2024.


STRRN Magazine  - alles over de culinaire top van Nederland.