arrow_drop_up arrow_drop_down
BLIK OP 2021: met André Gerrits, restaurant ’t Amsterdammertje*
14 februari 2021 

BLIK OP 2021: met André Gerrits, restaurant ’t Amsterdammertje*

In 2009 nam topchef André Gerrits samen met zijn partner Geneviève Paulina restaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht over. Nu prijkt er al tien jaar een Michelinster op de gevel van het prachtige monumentale pand. 

Bij binnenkomst staat André met een flinke stapel flyers in zijn hand. ‘We hebben er 15.000 laten drukken. Er is online een echte guerrillastrijd gaande om het afhalen en bezorgen van maaltijden. We hebben veel volgers op de social media-kanalen maar we gaan toch gewoon old school flyeren in de buurt. Mensen uit Friesland komen hier geen maaltijd ophalen.’

Super zomer
‘Na de eerste lockdown hebben we echt een super zomer gedraaid,’ gaat André verder. ´Daarmee hebben we de boel weer kunnen rechttrekken. We hadden gehoopt met deze periode het verschil te kunnen maken, maar helaas moeten we nu weer sluiten. Stilstaan is voor ons geen optie: tijdens de eerste lockdown zijn we gestart met het afhalen en bezorgen van comfort food, een betaalbaar menu. Dat was succesvol. Tijdens deze tweede lockdown doet iedereen dat. Wij richten ons nu op drie dingen: comfort food, luxe menu’s en een chef bij je thuis.’

Op zondag diner
‘Ik denk wel dat er klappen gaan vallen, vooral bij de bedrijven die vóór corona een prima lopend restaurant hadden, maar met nog niet onvoldoende vet op de botten. Ik vind deze lockdown echter niet terecht. Er zijn genoeg locaties die nu echt niet open kunnen; gooi dan alleen die dicht, dat is een stuk goedkoper dan alle horeca sluiten. Voor ons segment hou ik wel mijn hart vast. Wij zijn uiteindelijk pure luxe, op het moment dat er echt ontslagen vallen in het bedrijfsleven zullen de mensen minder snel bereid zijn uit eten te gaan.´


‘‘
Je moet je altijd afvragen: hoe kan ik van deze situatie iets positiefs maken?

‘Ook deze periode gaat weer veel geld kosten, maar we blijven ondernemer. Je moet je altijd afvragen hoe je van deze situatie iets positiefs kunt maken. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn klanten blijven komen? Je kunt bijvoorbeeld met je openingstijden creatief zijn. De meeste restaurants in ons segment zijn op zondag en maandag gesloten. Ik heb gezien dat lunchen in deze regio best moeilijk is. Wij hebben toen besloten om dinsdag en woensdag voor de lunch dicht te gaan en zondag wél een diner te verzorgen. Dat is een gouden zet geweest. De mensen die normaal op dinsdag en woensdag kwamen lunchen, komen nu op de donderdag en vrijdag zodat we nu serieuze lunches hebben. En het diner op zondag levert veel meer op dan die twee dagen lunch. Zodoende kunnen ook de medewerkers wat later beginnen en kunnen we het aantal uren temperen.’

Overmacht
‘Ik denk dat door deze crisis iedereen wel weer gaat inzien dat er echt gewerkt moet worden. Er is nu echt iets aan de hand. In de twaalf jaar dat ik nu ondernemer ben, en dat meen ik uit de grond van mijn hart, heb ik heel veel dingen fout gedaan maar ook heel veel goed. Daarom staan we nu waar we staan. Maar als we door corona zouden omvallen, dan kan ik mezelf recht in de spiegel aankijken omdat ik er alles aan heb gedaan om dat te voorkomen. Dan is het echt overmacht.’

Uit STRRN Magazine #7
Foto’s Vera Keizers

 

Meer informatie

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Cookie toe?