Over toekomst, kansen en verwachtingen in 2021
Michelin verwacht a.s. maandag, ondanks de coronaperiode, een kwalitatief zeer goede Nederlandse gids voor 2021 uit te brengen. De bekende rode gids zal dit jaar echter alleen in digitale vorm verschijnen.
‘Toen halverwege maart vorig jaar de boel dichtging, hebben we ons al snel kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie. In eerste instantie waren we geschokt en zaten we min of meer werkloos thuis,’ aldus Werner Loens.
‘We zijn eigenlijk direct samen met de directie in Parijs onze strategie op Europees niveau gaan bepalen. We hebben toen al snel het besluit genomen om onze gidsen wereldwijd te gaan digitaliseren. Ook hebben we onze inspecteurs gevraagd zo veel mogelijk vakantie op te nemen gedurende de eerste lockdown-periode. Dus toen de restaurants in de zomer weer opengingen, hebben we op volle kracht verder gewerkt aan onze beoordelingen en hebben we ook alle restaurants bezocht die we moesten bezoeken. Op deze manier hebben we ruim een maand goedgemaakt.
Verder zit er tussen het afsluiten van een gids en het uiteindelijke printen en distribueren hiervan zo’n tien weken. Ook deze tijd winnen we nu. Daarnaast presenteren we de gids nu pas in maart, zodat we nog eens zo’n drie maanden extra tijd hebben om een degelijke gids te maken. Voor volgend jaar is de periode natuurlijk korter, maar qua planning zou het allemaal goed moeten komen.’
Gaat met deze stap de geprinte versie van de Michelingids uiteindelijk verdwijnen?
‘Ik denk wel dat dit de toekomst is voor kleinere landen, zoals Nederland. We zien dat er van de printversie elk jaar minder gidsen worden verkocht. In verschillende landen heeft Michelin al besloten de gids alleen nog maar digitaal uit te geven. De gids is echt een tool, die vooral vaak wordt gebruikt als je een restaurant in een bepaalde regio zoekt. Dat kan via onze gratis app of website tegenwoordig veel sneller en eenvoudiger dan met een gedrukte gids. Met name de jongere generatie gebruikt eigenlijk alleen nog maar onze digitale gids.’
“In crisistijd zijn chefs op hun best: creatief en innovatief.
Wat verwacht u van 2021?
‘We hebben een moeilijk jaar achter de rug. In de ruim drie decennia dat ik nu in het vak zit, heb ik al vele crisissen voorbij zien komen. Eén ding heb ik wel geleerd: in crisistijd zijn chefs op hun best: creatief en innovatief.
Direct digitaal verder lezen? Neem dan HIER een digitaal abonnement op STRRN Magazine.